...Burung Tempua Bersarang Rendah..

"Blogspot khusus untuk pemantun-pemantun Taman Ilmu dan Budi."

Wednesday, February 22, 2006

Gambar2 Pesta Pantun MAKUM 2006

Mmmm..dah lame xupdate, kalu nak mengharapkan si contributor sorang lagi tu..harapkan ngadap internet sampai ke pagi..berjanggut sampai ke buku lali pun haram dia nak tolong "update"kan...(jgn marah..huhuhu)..

Sedar x sedar...dah dekat sebulan minggu Pesta Pantun MAKUM berlalu... kami tumpang gembira dengan kejayaan UPM sebagai juara, ye la...kalu dah 12 tahun xpernah memenangi pe pe pertandingan, memang kengkorang sebagai pembuka lembaran baru sejarah pemantun UPM patut terus berbangga dan masih terbawa2 ke tidur kenangan indah korang tu hingga ke saat ini... kepada Muhammad, Awang, Nurdiana Liki dan sorang lagi (aku xingat nama)...jutaan TAHNIAH kitorang ucapkan! Senior2 korang yang "baik" ngan kitorang tu mesti dah belanje korang makan ye tak?

Aku paling ingat akak Flora Ilyana...memang seorang pemantun UPM yang hebat dengan gaya tersendiri...aku sempat "bertentang mata" sekali je dengannye mase Pertandingan Pantun Bulan Bahasa dan Sastera Negara anjuran DBKL (xsilap aku 2003)... dah la first time naik bertanding, spontan pulak tu...mase aku menghabiskan rangkap terakhir pantun beli dari Kak Flora, aku cuba lemparkan pandangan mataku ke arahnya sebagai penyudah..rupa2nya Kak Flora dah sedia tersenyum sinis dan tengok tepat kat mata aku sambil menyuakan ibu jari ke arahku dan mengagguk yakin seolah dalam hatinya berkata "silakan!" ...aku mmg terkejut dan nyaris2 tersasul menyudahkan 2 perkataan terakhir pantun aku..mmg psycho!!! Kak Flora masih menjadi pemantun istimewa dari mata aku sampai ke saat ini kerana dia merupakan satu2nya pemantun wanita yang apabila sedang mereka2 jawapan spontannya...bibirnya xpernah lekang dengan senyuman manja sambil hujung jari bermain2 selendang...mantap!!! Tahniah sekali lagi buat UPM!!!

UUM sebagai naib johan pula ada cerita tersendiri...sejak sekian lama menyepi dari menyertai mana2 pertandingan intervarsiti (sejak makum 2002 tu!) inilah penampilan pertama mereka. Dengan kontroversi dua UUM team merebut kelayakan sebagai wakil ke pertandingan tempoh hari, pulak tu persalinan yang ala kadar... kejayaan korang ke final memang menjadi inspirasi kitorang yang dah selalu turun naik bertanding tapi nak berpantun pun gugup lagi! Mustaqim si pemantun confident giler...biarlah pembayangnye "hancur" (ni pengiring korang yang cakap, ok!) tapi aku cukup kagum dengan sikap maintain yakin die. Pemantun manis pun xkurang hebatnyer (lupa nama), apatah lagi shahrul (ye ke?) pemantun ketiga UUM yang walaupun memek mukanya macam baru putus cinta namun sentiasa membuat penonton teruja dengan jawapan2 kreatif! Aku masih ingat lagi jawapan bagi soalan jenaka "mengapa lesu atas pelamin?" dia jawab "kerana xsabar menunggu malam!" walaupun "dalam" maksudnya cukup membuatkan kitorang exited dan terus bertepuk-sorak. Pulak tu muncul sebagai pemantun termuda...berapa tahun? hehehe rahsia... Tahniah UUM!!!

Ni cerita kitorang pulak...hanya satu je dapat disimpulkan dari kekalahan kami = takde rezeki. Kami pun dah post mortem dan memutuskan bahawa persembahan kami yang agak hambarlah yang menyebabkan hakim lebih favour kepada persembahan meyakinkan dari UUM mahupun UKM. Tapi jauh dari itu, kami sangat2 cemburu dengan keprihatinan Timbalan Naib Canselor korang yang sanggup turun padang menyaksikan anak didik mereka bertanding..kalau dari UPM tu munasabah la..dekat..ni dari UUM utara nun mai datang..wah, salute la kat korang! Kalu nak dibandingkan dengan kami..kami kalah berganda2 lagi!!! Pernah van yang sepatutnya menghantar kami ke tempat pertandingan di DBKL tak muncul2 padahal pertandingan ada lebih kurang setengah jam je lagi...nak tak nak kami terpaksa sewa kereta kancil 5 ringgit sejam yang diusahakan oleh student2 tu. Bayangkan dengan bersampin bertengkolok tu kami meredah traffic jam ke pusat bandar KL. Mase berenti2 tu...memanglah yang memandang pasti pelik...dari driver sampai ke seluruh penumpang berpakaian sedondon..bertengkolok plak tu!

Dan setakat aku mengiringi dan menyertai pantun sejak 2002, TAK PERNAH sesiapa pun yang mengisi jawatan tertinggi pentadbiran memberi sokongan dengan menghadirinya..kat KL pun tidak, kat nun jauh di USM tu apatah lagi! Lagi pula nak bawak jurukamera macam UPM buat ari tu! Kemenangan kitorang tak pernah diuar2kan pun oleh pihak universiti...hanya kerana kami bukanlah menang International Debate ataupun International Moot Competition, yang kemenangan mereka disebar-luaskan ke seluruh universiti dengan printed banner berkeping2... satu banner tu ade la dalam RM150 je...(je?) AJK Pesta Pantun sendiri bertanyakan "UIA terer ke berpantun? Tak tau plak UIA ade team Pantun!" Aku xberniat nak mengecam sesiapa, jauh sekali memalukan universiti sendiri..cuma berharap ada perubahan di hari2 mendatang...

Masing2 ade cerita tersendiri...benarlah kata orang, bukan kejayaan itu yang menjadi kenangan tetapi jalan ke arah menuju kejayaan itulah yang paling diingati, terpahat di sanubari..bak kate Cikgu Ali Badrun dalam pantun good bye nye "bagai paku lekat di papan!"

Buat seluruh warga kerja Pesta Pantun MAKUM 2006, sebagai tuan rumah program pantun intervarsiti julung2 kali di UIAM ...korang hebat!
Yang berlalu tu biarlah berlalu...dengarnyer ade yang dah merajuk2 xnak jumpa orang itu, orang ini..jangan lah macam tu..profesional ok!

mana dapat tumbuhnya rokan,
pucuknya panjang menghala barat,
mana yang singkat kita sambungkan,
mana yang panjang minta dikerat.


Buat peserta2 lain..jika aku bisa sebutkan disini:
ukm
unimas
kutkm
upsi
usm...

Ukhuwah yang terjalin biarlah bersambung sampai ke mati... kalu boleh berpantun kat sini..
kita berpantun! Aku terfikir nak buat perlawanan persahabatan mengumpulkan semua universiti..tapi kali ini team akan bercampur, satu team hanya akan ada satu wakil universiti... dan kita berlawan sesama sendiri sambil berkongsi cinta dan pengetahuan kita kepada pantun, amacam..orait tak? kalu buleh kita panggil senior2 kita yang dah jadi mak bapak orang join sekali....barulah best! xde la lepas pertandingan nak balik cepat je bile kalah...(nasib baik team kitorang tuan rumah..walaupun ade rase nak balik sbb kalah..balik kolej kediaman je..heheheh)

Sebagai penutup, tataplah gambo2 korang ni..ehsan AJK pertandingan pantun hari tu..Enjoy!
p/s: kalu korang ade video atau gambar pertandingan hari tu, sudi2 kanlah kongsi ok!



























0 Comments:

Post a Comment

<< Home