...Burung Tempua Bersarang Rendah..

"Blogspot khusus untuk pemantun-pemantun Taman Ilmu dan Budi."

Thursday, April 06, 2006

Apa Ada Dengan Menang?

Suka suki ATBK je mengata aku malas menulis ya? Hehe... Mungkin betullah kot? Sebenarnya, bukanlah malas, tapi semangat itu sedikit sebanyak hilang. Mungkin merasakan apa yg ditulis di sini tidak memanfaatkan sesiapa. Tapi hari ini aku mula sedar. Ada sesuatu yang mencuit hati aku untuk menulis kembali. Sebabnya? Biarlah hanya aku dan ATBK yang tahu. hehe..

Pesta Pantun MAKUM dah lama berakhir. Terus terang aku katakan, aku sangat kecewa dengan kekalahan kami. Bukan sebab tidak dapat menerima kekalahan, tetapi kerana aku tak dapat membuktikan kepada warga UIAM bahawa kita memiliki pasukan pantun yang digeruni oleh universiti-universiti lain. (sumber: blog-blog rakan pemantun universiti lain). Kenapa kami mahu membuktikan semua ini? Di sini adalah jawapannya.....

Sejak tahun pertama aku bergelumang dengan pantun, kami pernah kalah dan kami pernah menang. Tapi kami tetap dipandang sebagai antara pasukan pantun paling konsisten bersama UPM dan UKM (pandangan peribadi). Tetapi di sebalik semua ini, aku amat berharap agar warga UIAM juga dapat berkongsi rasa bangga dengan kami. Bukan bangga sebarang bangga, tapi bangga dengan perkembangan pantun melayu di Taman ini, lantas menyuntik semangat mereka untuk turut serta bersama kami memartabatkan warisan Melayu ini. Itu sahaja. Semuanya kerana kecintaan kami terhadap pantun dan puisi.

Kami selalu berhadapan dengan kesukaran untuk mencari barisan pelapis. Semata-mata kerana ramai yang tidak menyedari perkembangan puisi melayu di UIAM, baik pantun mahupun genre2 yang lain. Persoalannya, bagaimana kami harus meyakinkan rakan-rakan pelajar untuk menyertai kami kalau pihak atasan sendiri seolah-olah tidak merestui perjuangan kami. Maka tidak hairanlah ramai peminat puisi Melayu di UIAM menyertai kumpulan penggiat sastera dari luar seperti PENA. Dan aku tidak hairan kalau Kelab Puisi UIAM pernah dianggap sudah terkubur di bumi UIAM ini. Bayangkan betapa remuknya hati tenaga kerja Kelab Puisi yang berhempas pulas bekerja dan tiba-tiba dilemparkan soalan "Kelab Puisi masih aktif ke?"

Atas kesusahan inilah, kami berusaha sedaya upaya untuk mengangkat martabat warisan Melayu ini di bumi UIAM ini. Secara psikologinya, manusia akan lebih berminat untuk menyertai sesuatu pergerakan berdasarkan sejarah yang pernah dicipta oleh pergerakan tersebut. Semestinya mereka ingin turut sama mencipta sejarah bersama-sama pergerakan tersebut dan merasai kepuasannya. Dan atas dasar teori inilah, aku seboleh mungkin mahu membuktikan kepada seluruh warga UIAM bahwa "Kelab Puisi UIAM turut memiliki sejarah tersendiri". Maka ayuh! Kita tinggikan lagi martabatnya di sini. Di taman ilmu dan budi ini.

Dan di Pesta Pantun Makum, kami tidak berupaya melakar sejarah manis sepertimana yang biasa kami lakukan dalam pertandingan-pertandingan lain di luar UIAM (menerusi kemenangan). Mengapa sejarah mesti disinonimkan dengan kemenangan? Kerana itulah yang dipandang oleh warga UIAM terutamanya.. ah! anda tahulah siapa yang paling berbangga dengan kemenangan.

Biarpun tidak menang, tapi dengan penganjuran ini, aku tetap berbangga kerana UIAM dipilih untuk menjadi tuan rumah pertandingan ini adalah kerana sejarah kejayaan UIAM dalam arena pantun. Dan sekurang-kurangnya masyarakat UIAM tahu bahawa UIAM juga mampu menganjurkan pesta pantun dan mampu menghantar pasukannya sendiri. Harapnya sedarlah mereka bahwa pantun masih bernafas di bumi bertuah ini. Harapnya, penganjuran ini cukup untuk membantu kami mencipta sejarah di sini.

10 - 12 April depan, pemantun UIAM dan semua komiti pertandingan MAKUM yang lepas akan melancong ke Hotel Seri Malaysia Sepang atas nama program penghargaan. Menghargai jerih perih kami berbulan-bulan menjaga nama baik UIAM. Terima kasih kerana menyediakan program penghargaan ini yang pada hemat aku, lain daripada yang lain. Biar apapun alasannya program ini dianjurkan, aku tetap berharap ia adalah demi memartabatkan puisi melayu di Taman Ilmu kebanggaan ramai ini..

Terima kasih kepada semua yang terus menyokong kami.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home