...Burung Tempua Bersarang Rendah..

"Blogspot khusus untuk pemantun-pemantun Taman Ilmu dan Budi."

Friday, April 14, 2006

Cadangan Pindaan untuk Format Pertandingan Pesta Pantun MAKUM

Isnin hingga Rabu lepas, kami telah selamat bergembira di Hotel Seri Malaysia Sepang. Program yang direka khas untuk menghargai barisan jawatankuasa program Pesta Pantun MAKUM 2006. Seronok bukan kepalang. Terima kasih kepada kak Maswa, kak Kiah, dan abg Izan yang menganjurkan program ini. Namun, kami bukan sekadar bergembira tetapi diberi tanggungjawab untuk merangka perancangan bagi Pesta Pantun MAKUM 2007 pula. Segala kekurangan dirungkaikan dan dijadikan panduan untuk pengajaran akan datang.

Dan kami, kumpulan Pemantun UIAM diberi tugasan untuk mengkritik format pertandingan dan juga perkara-perkara lain secara am. Tapi di laman ini, saya lebih berminat untuk berkongsi dengan kalian tentang komen kami berkaitan syarat-syarat pertandingan yang pada hemat kami perlu diubah pada masa akan datang.

1)PANTUN SOALAN TIDAK PERLU DIHAFAL.
Untuk apa kita menghafal pantun jual kalau hanya menambah tekanan? Kalau untuk menguji kemahiran membuat pantun jual, adalah lebih baik diadakan cabutan tema pada pusingan ketiga seperti yang dipraktikkan di pentas akhir. Itulah cara terbaik untuk menguji kehebatan pemantun membuat pantun jual.

2)CABUTAN TEMA DIBUAT DI SETIAP PUSINGAN KETIGA UNTUK SEMUA PERINGKAT PERTANDINGAN.
Maksudnya, format yang sama digunakan dari peringkat saringan hingga ke peringkat akhir. Dan cabutan tema dibuat dalam setiap pusingan ketiga. Cadangan ini kami buat memandangkan pemantun telah diberikan kelonggaran untuk membawa masuk pantun jual. Lagipun, format Pesta Pantun MAKUM adalah pantun spontan. Jadi, pemantun seharusnya cekap membuat pantun jawapan dan juga pantun soalan, kedua-duanya secara spontan.

3)PEMANTUN TIDAK DIBENARKAN BERBINCANG.
Kenapa perlu diadakan anugerah pemantun terbaik? Untuk mengiktiraf kehebatan individu bukan? Jadi kalau dibenarkan berbincang, bagaimana kita hendak mengiktiraf kehebatan setiap pemantun secara individu?


Jadi, apa kata kalian? Setuju?
Pastinya, Pesta Pantun MAKUM 2007 bakal menjanjikan sesuatu yang lebih baik daripada 2006, baik dari segi penganjuran mahupun pertandingan. Insya Allah. teruskan berpantun!




2 Comments:

At 3:48 PM, Blogger Unknown said...

hello salam bro......walaupun sye x tau ape2 sal pantun but hehehe yup ill aggre baout this...keep goin bro.


p/s:singah2 la ke teratak buruk sye nti ye :).salam pjuangan dari sye :)

 
At 1:26 PM, Blogger Gemala Kasturi said...

Salam aidil fitri dari Kumpulan Gendang Gemala Kasturi.

 

Post a Comment

<< Home